Jak świecić? Czyli krótko i treściwie o oświetleniu rowerowym

Oswietlenie rowerowe

Idzie sezon jesienny, i dni stają się niestety coraz krótsze. Co za tym idzie mamy dwie opcje do wyboru skrócenie naszych wyjazdów lub pozyskanie porządnego oświetlenia rowerowego które pozwoli nam cieszyć się dłuższą jazdą. Z własnego doświadczenia wiem jakie są wieczorne wrześniowe wyjazdy gdy nie mamy czasu robić tego za dnia czy to z powodu szkoły lub też pracy. Gdy jeździmy w miejscach słabiej oświetlonych latarniami lub też podróżujemy w miejscach które nie spełniają naszych wymagań co do dobrego oświetlenia drogi, a co za tym idzie cierpi na tym nasze bezpieczeństwo oraz innych. Miałem sytuacje gdy w ciemnościach musiałem przejechać przez nieuczęszczaną ścieżkę w parku i prawie potrąciłem parę która była ubrana na czarno, zobaczyłem ich w ostatnim momencie mimo iż jechałem z prędkością około 10 km/h. 

Więc jak wiemy lampki to nieodzowny element w naszych wieczornych podróżach, sprawdźmy więc jakie są ich rodzaje.

  • Lampki ostrzegające
  • Lampki oświetleniowe

Lampki ostrzegające zakładamy na przód naszego roweru z białym światłem, oraz na tył z światłem czerwonym. Rolą tego oświetlenia jest informowanie innych rowerzystów, pieszych lub pojazdów o naszej pozycji. Są to słabe światła dzięki czemu nie oślepiają innych uczestników ruchu, lecz nie oświetlają nam drogi. 

Lampki oświetleniowe zakładamy tylko na przód roweru, świecą one tylko białym światłem, światło to jest na tyle mocne aby oświetlić nam dużą powierzchnie przez co będziemy mogli w porę zauważyć zagrożenie.

Lampki mają różne źródła zasilania czy to przez usb lub baterie, aż po archaiczne dynamo. Z tych wszystkich polecam najbardziej zasilanie przez usb jest najprostsze oraz najszybsze.

Oswietlenie rowerowe

Ustawianie i korzystanie z świateł. Może to wydać się bardzo prozaiczne, w głowie rysuje nam się scenariusz gdzie montujemy byle jak światło i jedziemy, lecz jest to ogromny błąd! Lampkę ostrzegającą z przodu trzeba ustawić tak aby nic jej nie zasłaniało to samo tylną lampką. Tutaj dużą uwagę należy skupić na lampce oświetlającej, której złe ustawienie w konsekwencji może powodować do oślepiania kierowców i pieszych. Należy lampkę zainstalować tak aby światło skupiało się na podłożu. Używanie jest równie ważne, zalecam używanie trybu ciągłego świecenia, opcja stroboskopu w przypadku lampki oświetlającej jak i ostrzegającej będzie oślepiać każdego, kogo spotkamy na naszej drodze, a w skrajnym przypadku może spowodować atak padaczki u osoby chorej na epilepsję. 

Oświetlenie to super sprawa, z pewnością uratuje od wielu problemów, lecz pamiętajmy o dobrym doborze i używaniu taki urządzeń.