Jakie łożyska w piastach rowerowych są najlepsze

porządna piasta w rowerze

Wybierając piasty rowerowe warto zwrócić szczególną uwagę na zastosowane w nich łożyska, które wbrew pozorom odgrywają bardzo ważną rolę. Z niniejszego artykułu dowiedzą się Państwo, które łożyska są godne polecenia, a które należy omijać szerokim łukiem.

Najlepsze łożyska w piastach rowerowych

Najprostsze modele posiadają oczywiście zwykłe łożyska kulkowe, które dominowały kilkanaście lat temu. W dzisiejszych czasach zdecydowanie lepszym rozwiązaniem są jednak nowoczesne piasta na łożyskach maszynowych. Największą ich zaletą jest to, że po zużyciu można łożyska wymienić na nowe, bez potrzeby wymiany całych piast. Godne uwagi są także piasta pakietowe, które posiadają specjalnie zaprojektowane zespoły (3-5 łożysk). Producenci oferują nie tylko łożyska kulkowe, ale również baryłkowe i igłowe, które w ostatnim czasie cieszą się dużym zainteresowaniem. Warto wspomnieć jednak o tym, że tego typu łożyska dostać można wyłącznie od producenta danych piast. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że eksploatacji piast pakietowych jest bardzo kosztownym rozwiązaniem. Obecnie pakietowa piasta rowerowa Zico Bike wykorzystywana jest głównie w markowych rowerach szosowych i górskich.

Łożyska – co warto o nich wiedzieć

Łożyska jak łatwo się domyśleć stosowane są po to, aby piasta rowerowa miała bardzo mały opór. W dzisiejszych czasach stosuje się głównie łożyska ceramiczne. Producenci oferują łożyska całoceramiczne i hybrydowe. Łożyska ceramiczne mogą pochwalić się dużą wytrzymałością na ścieranie i zużycie zwłaszcza, jak porówna je się z konkurencyjnymi materiałami. Warto wspomnieć również i o tym, że ceramiczne łożyska mają gładsze wykończenia, dzięki czemu znacząco zmniejszają się opory tarcia. Porządna piasta rowerowa powinna mieć bardzo dużo łożysk. Z praktycznego punktu widzenia im więcej łożysk tym lepiej, ponieważ znacząco zwiększa się trwałość piasty.